onsdag 12 november 2014

Arlas korkade miljösatsning och andra skenbara miljöarbeten

Som jag skrev för ett tag sen är det lätt att bedriva ett strategiskt miljöarbete på pappret. Vad resultatet blir kan däremot vara något helt annat. Ett dilemma för alla företag är naturligtvis att miljöarbetet är underordnat ett högre mål - att öka försäljningen. Tänker man efter inser nog de flesta att det mest hållbara vi kan göra är att låta bli att konsumera, men det låtsas de flesta företag inte om. Istället försöker man lösa paradoxen genom ett skenbart miljöarbete som låter bra på pappret men i verkligheten ibland till och med innebär en försämring.

Ett tydligt exempel på detta tycker jag är Arlas senaste lansering av mjölkpaket med skruvkork. Livsmedelsverket slog fast redan 2011 att denna typ av förpackning ger 50 % mer utsläpp av växthusgaser än den traditionella mjölkförpackningen. Detta helt onödiga tillägg, som vi fram tills nu klarat oss utmärkt utan, lanserar nu Arla som en miljösatsning. "Den här vita korken är grön" står det på förpackningarna. Visst, det är sant att den är tillverkad av en förnybar råvara - sockerrör - men gör det plötsligt skruvkorken miljövänlig? Detta är ett tydligt exempel på skenbart miljöarbete. Genom att sätta skruvkork på den ekologiska mjölken, som tidigare var utan, har de ju inte gjort någon förbättring alls, utan tvärtom ökat materialåtgången. Det finns bara ett ord: Korkat!

Här är några ytterligare exempel jag noterat:

Coop har ett eget ekologiskt varumärke som heter "Änglamark". Jag uppskattar att det finns prisvärda och bra ekologiska varor i butiken, men en del av varorna motsäger sig själva. Varför finns det till exempel flytande tvättmedel? Att transportera runt en massa vätska innebär en helt onödig påverkan på miljö och klimat, när pulvertvättmedel funkar precis lika bra. Den mest paradoxala produkten är kanske ekologiskt sköljmedel. Vill Coop vara ärliga med sitt miljöarbete borde de självklart uppmuntra folk att sluta använda sköljmedel, inte lansera ytterligare en produkt.

Burger King anser sig ha ett "genomgående miljöarbete". Ändå noterade jag vid mitt senaste besök att man tagit bort källsorteringen och nu kör allt skräp i samma bytta. Det är möjligt att folk är dåliga på att slänga rätt, men det är inte skäl nog för att backa utvecklingen med typ 20 år.

Att äta mer i enlighet med säsongen är ett miljömedvetet och klimatsmart val vi bör eftersträva allt mer. Detta vill ICA Maxi hjälpa oss med genom att särskilt lyfta fram frukt och grönt som är i säsong. Det låter ju bra, men de verkar ha missat en avgörande aspekt. När jag var där i april sålde de färska jordgubbar under stora skyltar med texten "säsongsvara". Visst, de kanske är i säsong i det land där de odlats, men med det resonemanget kan man ju lika gärna märka upp allting som i säsong. Poängen måste ju rimligtvis vara att vi ska äta mer i enlighet med svensk säsong.

Har du fler exempel på skenbart miljöarbete? Tipsa mig gärna. Som tur är finns det även massor med goda exempel på miljöförbättringar. Det återkommer jag till en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar