tisdag 17 maj 2016

Det går som tåget (i framtiden)

Jag älskar att åka tåg. I teorin.

När jag reste till Stockholm igår blev tåget fyra timmar försenat på grund av elfel och signalfel. Jag anlände kl. 02 på natten. När jag skriver detta sitter jag på tåget därifrån, även nu rejält försenad och till annan destination än tänkt. På grund av trafikstörningarna kunde jag inte ta mitt planerade tåg till Falköping och eftersom det inte fanns några sätt att ta sig till Ulricehamn (varken via Skövde, Herrljunga, Borås eller Göteborg) fick jag ordna privat skjuts ifrån Herrljunga för att över huvud taget komma hem. Tråkigt för mig, men ännu tråkigare för tågtrafikens rykte och i förlängningen vår planet. Ska vi kunna ställa om till ett hållbart samhälle måste vi ju ha tillförlitliga alternativ.

Men när det fungerar som det ska är tåg oslagbart på så många sätt. Man kan jobba, läsa, se en film, vila. Njuta av vyerna. Äta något i bistron. Reser man med barn är det perfekt att kunna röra på sig istället för att sitta fastspänd, kanske hittar de en lekkamrat. Och inte minst är det oslagbart ur klimatsynpunkt. Enligt SJ motsvarar en tågresa jorden runt utsläppen från en bilresa på 1,3 km!

Desto tråkigare då att tågtrafiken är så opålitlig som den är. Efter denna resa har jag full förståelse för de som tar flyget mellan Göteborg och Stockholm. Har man en tid att passa (vilket väl i stort sett alla utom eventuella turister har) vill man ju vara säker på att komma fram i tid, eller för den delen att komma fram över huvud taget. Inrikesflyg är fullständigt vansinnigt ur ett klimatperspektiv, men jag förstår det på en individnivå.

En annan mycket tråkig utveckling är nedläggningen av nattågen som går som en löpeld genom Europa och nu även nått Sverige. Detta är verkligen ett steg i helt fel riktning. Reguljära tåg kan i nuläget inte konkurrera med flyg - nattågen har varit enda undantaget. Reser man med nattåg kan man ju räkna bort en hotellövernattning och plötsligt få både restid och pris som är helt okej. Ska vi lyckas ställa om vårt resande och skapa någorlunda attraktiva alternativ till flyget måste denna nedläggningstrend vändas. Tänk dig att stiga på ett direkttåg från Stockholm eller Göteborg och vakna upp i Paris dagen därpå. Eller Amsterdam. Eller Rom. Det kunde man göra fram till 1990-talet! Hög tid att väcka liv i direktlinjerna från Sverige till kontinenten tycker jag. Men vi kan ju börja med att åtminstone behålla de nattåg vi har. Skriv på STF:s upprop du med!

"Vi har passerat området med problem. I alla fall för den här gången." ropade de nyss ut i högtalarna. Tydligare kan det knappast uttryckas. Så länge vi inte kan lita på att problemen är avvärjda för gott kommer tågkrisen att fortgå. Staten måste storsatsa på underhåll och utbyggnad, något annat val finns inte. Framtiden kräver hållbara transportmedel och då är tåget oslagbart. Så frågan är inte om utan när trenden kommer vända. Jag väntar otåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar