Efter att ha gnällt över tåget i mitt förra inlägg är det inte mer än rätt att flyget nu får sig en välförtjänt känga.
Att vi måste flyga mindre för att rädda klimatet verkar inte ha gått in hos flygbranschen. Alls. Tvärt om räknar man med fortsatt ökning, och utbyggnad. Landvetter har t.ex. stora planer på expansion. Ironiskt nog anger man höghastighetståget mellan Göteborg och Borås som en viktig faktor för att kunna växa som planerat. En tåglinje som ju byggs i hög grad för att konkurrera med inrikesflyget.
I Stockholm ville regeringen som bekant utreda möjligheten att lägga ner Bromma flygplats och istället använda platsen för bostäder. I mina öron låter idén logisk. Inte bara ur miljösynpunkt utan också för att det skapar plats för centrala och välbehövliga bostäder. Men nej, en majoritet i riksdagen satte stopp för planerna. Och då handlade det ändå bara om en utredning, inte en faktisk nedläggning. Anar man en stark flyglobby i bakgrunden eller vad?
I Sälen planeras en ny flygplats i samarbete med Trysil. Det gigantiska projektet kallas Scandinavian Mountains. I kombination med flygplatsen ska ett shoppingcenter byggas. Förstås. För åker man till fjällen kan det väl aldrig vara naturen man vill åt?
Detta galna projekt har man mage att kalla hållbart: "Vi tänker långsiktigt och hållbart, vår fjällmiljö är vår framtid" skriver de på sin webbplats. Men hallå? Om vi över huvud taget ska han någon snö i framtiden så måste vi drastiskt MINSKA vårt flygresande, inte öka det. Ändå har regeringen beviljat projektet ett investeringsstöd på 250 miljoner. Hur gick det till? Scandinavian Mountains har god chans att bli Sveriges sämsta turistsatsning någonsin. Shoppingcentret må vara stort, men vem vill flyga till en skidort utan snö?
Flyget växer med 4-5 procent om året och några fossilfria bränslen som kan ersätta allt flygbränsle finns inte på kartan. Det är troligtvis inte ens en möjlig väg då det skulle kräva vansinniga volymer biomassa. Fortsätter flyget att växa som nu kommer det år 2050 att ta HELA världens utrymme av växthusgasutsläpp i anspråk. Det vill säga ingen annan mänsklig aktivitet skulle då få släppa ifrån sig några växthusgaser. Det säger sig självt att det är orimligt. Ska vi nå 1,5-gradersmålet till 2050 måste vi alltså minska vårt flygresande. Kanske inte sluta flyga helt, men definitivt backa till en mer hållbar nivå.
För den som vill läsa mer är detta en intressant artikel från SvD tidigare i år:
Styr flyget mot sin egen undergång?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar